Zakupy online przed świętami, czyli czy konsument może zwrócić zakupiony towar?

Co roku to samo – szaleństwo przedświątecznych zakupów właśnie się zaczyna. Kolejki w sklepach stacjonarnych są coraz dłuższe, w supermarketach i parkingach tłok. Taka sytuacja sprzyja dokonywaniu zakupów online. Ma to swoją korzyść – zakupy przez internet (w ustawie o prawach konsumenta fachowo nazywane zawieraniem umów na odległość poza lokalem przedsiębiorstwa), dają konsumentowi tzw. prawo do namysłu. Konsument ma możliwość odstąpienia od umowy kupna towaru (zwrotu towaru) bez podania przyczyny, jeżeli nabył go na odległość – zgodnie z ideą, że konsument powinien mieć możliwość obejrzenia i fizycznego zapoznania się z towarem. Ma na to 14 dni od dnia doręczenia towaru (termin ten wydłuża się, jeżeli sprzedawca nie poinformował klienta o prawie do odstąpienia). Innymi słowy, konsument w ciągu 14 dni może namyślić się, czy dany towar w ogóle potrzebuje. Może w tym terminie od umowy odstąpić – nawet jeżeli towar nie ma wady i jest w pełni wartościowy. Odstąpienie powinno nastąpić na piśmie, chyba że sprzedawca dopuszcza inną formę (np. elektroniczną, mailową).

Co istotne, powyższe reguły obowiązują jednie, gdy sprzedawcą na odległość jest przedsiębiorca lub inny podmiot gospodarczy. Jeżeli jednak kupujemy towary od innych osób fizycznych, odstąpienie od umowy (obok żądania obniżenia ceny, naprawy lub wymiany rzeczy), przysługuje tylko w ramach rękojmi za wady lub gwarancji – a zatem, jeżeli rzecz sprzedana ma wady istotne.
Od prawa odstąpienia od umowy istnieją jeszcze inne wyjątki, do których należą między innymi:
– przypadki umowy na dostarczenie treści cyfrowych niezapisanych na nośniku materialnym takich jak filmy, muzyka czy audiobooki, np. pobierane bezpośrednio ze strony internetowej, a więc nieprzesyłane tradycyjną pocztą na płycie CD/DVD – prawo do odstąpienia od umowy co do zasady przysługuje, o ile nie zacząłeś korzystać z tych treści (np. nie pobrałeś ich z serwera),
– przypadki, gdy towar ulega szybkiemu zepsuciu lub ma krótki termin przydatności do użycia,
– sytuacje, w których konsument zażądał, aby przedsiębiorca przyjechał do niego w celu dokonania pilnej naprawy lub konserwacji,
– nabycia towaru w drodze aukcji publicznej (o ile w aukcji fizycznie może uczestniczyć konsument),
– świadczenie usług hotelarskich.

 

Adwokat Marta Nowakowska, specjalista z zakresu prawa cywilnego

Zdjęcie: Pixabay